دانش پداگوژی محتوا و خودکارآمدی در دانشجومعلمان: مطالعه مروری
کد مقاله : 1280-CNF
نویسندگان
امیر سلیمانی *1، رضوان حکیم زاده2
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2دانشیار گروه روش ها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده کوتاه
در این مطالعه مروری تلاش شده است تا با بررسی پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه دانش پداگوژی محتوا و خودکارآمدی دانشجومعلمان، رابطه بین این دو سازه تبیین شده و عواملی که بر رابطه آنها اثر می‌گذارند، شناسایی شوند. بدین منظور از پروتکل پریزما در جهت شناسایی و انتخاب مقالات واجد شرایط بهره گرفته شد و 20 مقاله برای هدف پژوهش انتخاب گردید. مرور پژوهش‌های انتخاب شده نشان داد که بین مقالات مختلف به لحاظ وجود رابطه بین دانش پداگوژی محتوا و خودکارآمدی اختلاف‌نظر وجود دارد؛ ولی اکثر قریب به‌اتفاق یافته‌ها بیانگر آن بود که هرچه سطح دانش پداگوژیکی و محتوایی در دانشجومعلمان بالا باشد، سطح خودکارآمدی نیز بالاست و معلمان اعتماد بیشتری به توانایی‌های خود در تدریس دارند. همچنین عوامل مختلفی شناسایی شد که بر رابطه بین دانش پداگوژیکی و محتوایی دانشجومعلمان و خودکارآمدی آنها اثرگذار بودند. به طور کلی، تلاش برای بهبود سطح خودکارآمدی دانشجومعلمان و دانش پداگوژیکی و محتوایی آنها می‌تواند در بهبود کیفیت آموزش و شیوه‌های تدریس مؤثر واقع شود.
کلیدواژه ها
دانش پداگوژی، دانش محتوا، دانش پداگوژی محتوا، خودکارآمدی، دانشجومعلمان، TPACK
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است