بررسی ضرورت توجه به دانش پداگوژیکی عام GPK در کنار دانش پداگوژی محتوا PCK در برنامه های درسی تربیت معلم |
کد مقاله : 1282-CNF |
نویسندگان |
صدیقه کاظمی * استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده کوتاه |
«دانش پداگوژی عام» در کنار توجه به سایر دانشهای مورد نیاز معلمان مورد توجه قرار دارد. این مطالعه به بررسی تعریف، عناصر و مولفه ها و همچنین ضرورت دانش پداگوژی عام در برنامه های درسی تربیت معلم در کنار دانش محتوایی، دانش پداگوژی محتوا می پردازد. این پژوهش با توجه به هدف، کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و با روش تحلیل اسناد انجام شده است. یافته ها نشان می دهد دانش درباره اصول و راهبردهای گسترده مدیریت و سازمان کلاس درس و دانش در مورد یادگیرندگان و یادگیری، ارزیابی، و زمینهها و اهداف آموزشی در دانش پداگوژی عام مطرح می شود که این مولفه ها جزو شایستگی های اساسی تربیت معلم به شمار می رود. براساس ضرورت های برگرفته از این مطالعه پیشنهاد می شود با توجه به به الزامات و شایستگی های طراحی و تدوین و اجرای برنامه های درسی مبتنی بر دانش های مورد نیاز دانشجومعلمان از جمله دانش پداگوژی عام، این حوزه مورد توجه برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم توانمند آینده در این حوزه قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
دانش پداگوژی عام، دانش پداگوژی محتوا، برنامه درسی، تربیت معلم . |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |