بررسی عوامل موثر بر توسعه دانش پداگوژی محتوا(PCK) نزد معلمان دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1285-CNF |
نویسندگان |
الناز پروانه ئی * ندارد |
چکیده کوتاه |
موفقیت هر نظام آموزشی به دانش و مهارتهای حرفهای معلم بستگی دارد. بنابراین رسیدگی به شرایط رشد صلاحیت-های حرفهای معلمان از وظایفی است که همه نظامهای آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند. باتوجه به اینکه کار معلم به طور ویژه در کلاس درس میباشد، لازم است که معلم به انواع دانشهای مرتبط با آموزش و پرورش بخصوص دانش پداگوژی محتوا مجهز باشد. بخش قابل توجهی از این دانش، در مراکز دانشگاهی تربیت معلم کسب می گردد و بخشی دیگری نیز از طریق شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت به دست میآید. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر توسعه دانش پداگوژی محتوا نزد معلمان دوره ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش گردآوری اطلاعات آن به صورت کتابخانهای است و برای جمعآوری اطلاعات از منابع مختلفی مانند «کتاب، مقالات علمی، فصلنامه، منابع خارجی و ...» استفاده شده است. در پایان به این نتیجه دست یافتیم که علاوه بردوره تربیتمعلم و مهارتهایی که دانشجومعلمان در این دوره از طریق کارورزی و کلاسهای مختلف تئوری و عملی کسب میکنند، معلمان در طول دوران خدمت خود نیز میتوانند از طریق شرکت در دورههای آموزشی ضمنخدمت، دانش پداگوژی محتوای خود را توسعه دهند. |
کلیدواژه ها |
دانش پداگوژی محتوا، تربیت معلم؛ دوره ضمن خدمت. |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |