تدریس به مثابه دانش‌ورزی در چهارچوب دانش محتوای تربیتی (PCK)
کد مقاله : 1287-CNF
نویسندگان
مهشید ترکمان اسدی *1، مصطفی قادری2، محبوبه خسروی3
1آزاد
2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبا یی
3عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده کوتاه
اصطلاح دانش‌ورزی، مفهوم جدیدی در قلمرو دانش حرفه‌ای معلم است. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی‌های شاخص دانشورزی در ارتباط با معلمی و یافتن این موضوع بود که (PCK) چگونه معلمان را در گروه دانش‌ورزان قرار‌می‌دهد. بدین منظور، از روش سنتزپژوهی همراه با تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه مورد مطالعه، مقالات و کتب مربوط به موضوع دانش‌ورزی بود که در فاصله زمانی 2000 تا 2022 به صورت کمی و کیفی چاپ شده‌اند. نمونه‌گیری با روش هدفمند انجام شد. از میان 40 مقاله و کتاب 13مورد انتخاب و مورد تحلیل محتوا قرارگرفت. دانش پایه معلمی نیز با استفاده از مفهوم (PCK) تعریف شد تا به وضوح مشخص گردد حرفه معلمی چرا در زمره دانش‌ورزی قرار می‌گیرد. در نهایت با توجه به هدف پژوهش، اطلاعات تلخیص و دسته‌بندی شد. یافته‌ها نشان‌دهنده سه ویژگی اصلی دانش ورزی در ارتباط با حرفه معلمی است: 1. دانش‌ورزی مستلزم دانش ضمنی است؛ 2. دانش‌ورزی، پیچیده و موقعیت محور است، از این رو ارزشیابی عملکرد آن مشکل است؛ 3. دانش‌ورزی مستلزم یادگیری مادام‌العمر و دریافت بازخورد مداوم است. این ویژگی‌ها در چهارچوب (PCK) مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت.
کلیدواژه ها
دانش محتوای تربیتی (PCK)، دانش‌ورزی، دانش حرفه‌ای، تدریس، سنتزپژوهی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است