واکاوی دیدگاه معلمان علوم درباره شرایط، ابعاد، مولفه‌ها و پیامدهای توسعه دانش معلمان و عوامل موثر بر آن2
کد مقاله : 1291-CNF
نویسندگان
عباس رمضانی *1، الهام یوسفی2
1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان
2دبیر ریاضی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان
چکیده کوتاه
هدف پژوهش حاضر، واکاوی دیدگاه معلمان علوم زنجان درباره شرایط، ابعاد، مولفه‌ها و پیامدهای توسعه دانش معلمان و عوامل موثر بر آن بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش کیفی پدیدارشناسانه حاضر، 24معلم علوم مقطع ابتدایی شهرستان زنجان بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند، با رعایت اصل اشباع نظری به‌روش نیمه‌ساختاریافته مصاحبه شدند. رویکرد ون‌منن (1990) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. بر اساس مصاحبه‌ها، عوامل سازمانی-مدیریتی، عوامل شخصی، عوامل فرهنگی-اجتماعی و عوامل آموزشی به‌عنوان شرایط علی، باعث توسعه دانش معلمان می‌شوند. درون‌مایه‌‌های این مطالعه در قالب 3مضمون اصلی و 16مضمون فرعی استخراج و طبقه‌بندی شدند. اولین مضمون اصلی «دانش محتوایی» بود که شامل 5مضمون «دانش علمی، درک و بینش علمی، مهارت علمی، نگرش علمی و روحیه پژوهشگری» است. مضمون اصلی دوم «دانش پداگوژیکی» بود که شامل 8مضمون «دانش مدیریت کلاس، روانشناسی، روش‌های تدریس، دانش برنامه درسی و طراحی آموزشی، دانش ارتباط با دانش‌آموزان، ویژگی‌های شخصیتی معلمان، دانش ارتباط محتوا و پداگوژی، و دانش ارزشیابی» است. مضمون اصلی سوم «دانش فناوری» بود که شامل 3مضمون «دانش سخت‌افزاری، دانش نرم‌افزارهای آموزشی، و دانش اینترنت» است. نتایج نشان داد که توسعه دانش معلمان باعث خودمدیریتی و خودتنظیمی معلمان، ارتقای شایستگی و صلاحیت معلمان، ارتقای اخلاق حرفه‌ای و افزایش کارایی و اثربخشی آموزشی می‌گردد.
کلیدواژه ها
توسعه دانش، دانش پداگوژی، دانش محتوا، دانش فناوری، معلمان
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است