واکاوی تجارب معلمان، مدیران و معاونین مدارس ابتدایی از فرصت ها و چالش های درس پژوهی
کد مقاله : 1307-CNF
نویسندگان
محمد جاودانی *
عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده کوتاه
هدف پژوهش، واکاوی تجارب معلمان، مدیران و معاونین مدارس ابتدایی از از فرصت‌ها و چالش‌های درس‌پژوهی بود. رویکرد پژوهش، کیفی و روش پدیدار شناسی بود. مشارکت کنندگان بالقوه، معلمان، مدیران و معاونین مدارس ابتدایی استان فارس بودند که 14 نفر به شیوه هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختمند جمع آوری شد. برای تایید روایی و پایایی از دیدگاه تلفیقـی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش در بخش فرصت‌ها 108 مضمون پایه به‌دست آمد که در 13 طبقه با عنوان مضامین سازمان-دهنده دسته‌بندی شدند و شامل: خودشکوفایی، تقویت هویت حرفه‌ای، بهره‌وری، یادگیری حرفه‌ای، پرورش معلم فکور، بینش حرفه‌ای، تفکرپروری،تدریس اثربخش، بهبود یادگیری،توسعه‌ی مهارت‌های دانش‌آموزان،مدیریت مشارکتی،توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی، بالندگی آموزش و پرورش و در بخش چالش‌ها 121 مضمون پایه به‌دست آمد که در17 طبقه با عنوان مضامین سازمان‌دهنده دسته‌بندی شدند و شامل: مشکلات مدیریتی،عدم حمایت از مطالعه و پژوهش، ضعف دانش و مهارت تدریس، عدم شناخت کافی از درس پژوهی، مقاومت معلمان، عدم تأکید بر آموزش‌های لازم، موانع اداری، تراکم بالای دانش‌آموزان، شرایط معلمان و مدارس، ضعف در داوری و بازخورد، تمرکز گرایی، کمبود منابع، حجم کار، ضعف در حمایت و هدایت، ضعف درمشارکت، مشکلات سیستمی، مشکلات کلاس درس است.
کلیدواژه ها
درس پژوهی، پدیدارشناسی، فرصت ها و چالش ها، دوره ابتدایی
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است