تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی از منظر توجه به مقوله خلاقیت بر اساس تکنیک ویلیام رومی |
کد مقاله : 1309-CNF |
نویسندگان |
منصور دهقان منشادی *1، مرجان مقیمی طاحونه2 1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران 2آموزگار |
چکیده کوتاه |
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل محتوای کتاب علوم سوم ابتدایی از منظر توجه به رشد خلاقیت فراگیران بر اساس تکنیک ویلیام رومی بوده است. جامعه آماری محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به دلیل کم حجم بودن کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، کدگذاری سه محور متن، فعالیت ها، تصاویر و فرمول ضریب درگیری تکنیک ویلیام رومی و همچنین نرم افزار SPSS بوده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، محتوای کتاب علوم و تکنیک ویلیام رومی بود. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد متن کتاب علوم تجربی پایه سوم ابتدایی با شاخص ضریب درگیری (748/0)، فعال بوده و به رشد خلاقیت فراگیران توجه دارد. در خصوص فعالیت ها با ضریب (88/2)، می توان گفت به رشد خلاقیت بیش از توان فراگیر توجه شده است بدون اینکه به وی پیش نیاز و دانش کافی برای استدلال را بدهد. در بخش تصاویر، شاخص ضریب درگیری (285/0) حاکی از آن است که فقط اطلاعات و حقایق را به فراگیر ارائه می دهد و نمی تواند او را به تفکر وا دارد و به رشد خلاقیت فراگیران توجهی نداشته است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، علوم تجربی، خلاقیت، ویلیام رومی |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |