مشکلات و موانع یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی (در ماده‌های درسی) از دیدگاه معلمان آنان
کد مقاله : 1311-CNF
نویسندگان
امیر مرادی *1، محسن کردلو2
1استادیار گروه علوم تربیتی پردیس شهید صدوقی کرمانشاه
2فرهنگی و مدیر دبستان عمار
چکیده کوتاه
هدف از پژوهش حاضر بررسی مشکلات و موانع یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان آنان بود. روش پژوهش توصیفی– پیمایشی بوده و جامعه آماری، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ایجرود (استان زنجان) است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 135 نفر از معلمان دوره ابتدایی بودند که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه از جدول مورگان، انتخاب شده بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه شامل دوقسمت مشخصات جمعیت شناسی معلمان و پرسشنامه مشکلات و موانع یادگیری دانش‌آموزان بود. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمده. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ مهمترین موانع یادگیری دانش آموزان می‌توان به موانع خانوادگی (جو نامناسب عاطفی- حمایتی)، موانع فردی- اجتماعی، موانع انگیزشی- اقتصادی، موانع تجهیزات و فضای آموزشی و موانع آموزشی- مهارتی اشاره کرد. نتیجه‌گیری پایانی مشخص نمود که موانع ذکر شده در کیفیت یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی تاثیرگذار است.
کلیدواژه ها
دانش‌آموزان دوره ابتدایی، مشکلات و موانع یادگیری، معلمان.
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است