تبیین اهداف و چالش‌های فرایند حل مسئله در آموزش ریاضی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنها
کد مقاله : 1314-CNF
نویسندگان
رسول اسکندری *1، مجتبی پورکریمی هاوشکی2، ابراهیم اکبربگو1
1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده کوتاه
بررسی چالش‌های فرایند حل مسئله و ارزیابی و چگونگی بهره‌گیری از آن در آموزش ریاضی هدف اصلی این مقاله است. در این مقاله از روش توصیفی-تحلیلی به منظور دستیابی به هدف فوق استفاده شده است. نخست به تبیین اهداف روش حل مسئله و در گام دوم به استنتاج راهبردهایی در جهت تحقق اهداف آن پرداخته‌ایم. نتایج نشان دهنده آن است که اهداف اصلی حل مسئله: 1- فهم و آموزش شیوه استدلال، 2- رغبت و فعالیت، 3- تقویت و بهبود ارتباط و تعاملات اجتماعی است. در راستای تحقق فهم و استدلال باید به سمت آزمون‌هایی رفت که به جای نتیجه به فرایند و استدلال توجه داشته باشند. آزمون‌هایی که به جای جواب درست به کیفیت جواب درست بپردازند. در راستای ایجاد رغبت، هم می‌توان به عوامل درونی که مربوط به نحوه ارائه مسئله هستند توجه کرد و هم از عوامل بیرونی مانند انتخاب مسائلی از دنیای واقعی و مسائل ملموس که دغدغه دانش‌آموزان هستند بهره گرفت. در واقع مسئله به گونه‌ای طرح شود که دانش‌آموز ترغیب به پاسخ شود. از این رو سوال‌هایی سرگرم کننده، چالشی و .... در زمینه تعامل اقداماتی چون حل مسائل به صورت تیمی، ابراز نظر و نمره‌دهی به فعالیت هم‌کلاسی‌ها می‌توانند زمینه ارتباط را فراهم نمایند.
کلیدواژه ها
آموزش ریاضی، چالش‌های روش حل مسئله، فهم، رغبت، ارتباط
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است