کاربرد شبیه‌سازی در آموزش مطالعات اجتماعی (نمونه یابی موردی در کتاب ششم ابتدایی)
کد مقاله : 1319-CNF
نویسندگان
حسین احمدی *
استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده کوتاه
هدف این مقاله مطالعه موردی امکان استفاده از انواع شبیه‌سازی در آموزش کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم ابتدایی است.
روش مطالعه کیفی از نوع موردی بوده و امکان استفاده از سه شکل شبیه‌سازی اجتماعی، سخت‌افزاری و دیجیتال در آموزش کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم مورد توجه واقع شده است. جامعه آماری این مطالعه دروس کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم ابتدایی بوده و نمونه برابر جامعه است. از روش‌های آمار غیرپارامتریک برای توصیف و مقایسه استفاده گردیده است. اعتبار و اعتماد داده‌ها از طریق مراجعه مجدد به متن‌های موردمطالعه وارسی و تأمین شده‌اند.
یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد در تمامی دروس کتاب کم‌وبیش امکان استفاده از شبیه‌سازی وجود دارد، حوزه‌های مختلف مدنی، تاریخ و جغرافیا ازاین‌جهت تفاوتی با یکدیگر ندارند. از نظر نوع شبیه‌سازی‌ها حالت ترکیبی اجتماعی-دیجیتال و اجتماعی نسبت به حالت‌های دیگر امکان بیشتری داشته و در آموزش مدنی تمایل به شبیه‌سازی اجتماعی، و در آموزش تاریخ و جغرافیا تمایل به شبیه‌سازی اجتماعی-دیجیتال است. از نظر مهارت‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نشده ولی در حیطه ارزش‌ها شیوه ترکیبی برای عدالت‌طلبی و میهن‌دوستی؛ و شبیه‌سازی اجتماعی برای آموزش حق‌طلبی و مسئولیت‌پذیری و نیز تعاون و همکاری کاربرد بیشتری دارد.
کلیدواژه ها
شبیه سازی، مطالعات اجتماعی، یادگیرنده محوری، مطالعه موردی
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است