کاربرد شبیهسازی در آموزش مطالعات اجتماعی (نمونه یابی موردی در کتاب ششم ابتدایی) |
کد مقاله : 1319-CNF |
نویسندگان |
حسین احمدی * استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده کوتاه |
هدف این مقاله مطالعه موردی امکان استفاده از انواع شبیهسازی در آموزش کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم ابتدایی است. روش مطالعه کیفی از نوع موردی بوده و امکان استفاده از سه شکل شبیهسازی اجتماعی، سختافزاری و دیجیتال در آموزش کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم مورد توجه واقع شده است. جامعه آماری این مطالعه دروس کتاب مطالعات اجتماعی سال ششم ابتدایی بوده و نمونه برابر جامعه است. از روشهای آمار غیرپارامتریک برای توصیف و مقایسه استفاده گردیده است. اعتبار و اعتماد دادهها از طریق مراجعه مجدد به متنهای موردمطالعه وارسی و تأمین شدهاند. یافتههای مطالعه نشان میدهد در تمامی دروس کتاب کموبیش امکان استفاده از شبیهسازی وجود دارد، حوزههای مختلف مدنی، تاریخ و جغرافیا ازاینجهت تفاوتی با یکدیگر ندارند. از نظر نوع شبیهسازیها حالت ترکیبی اجتماعی-دیجیتال و اجتماعی نسبت به حالتهای دیگر امکان بیشتری داشته و در آموزش مدنی تمایل به شبیهسازی اجتماعی، و در آموزش تاریخ و جغرافیا تمایل به شبیهسازی اجتماعی-دیجیتال است. از نظر مهارتها تفاوت معنیداری مشاهده نشده ولی در حیطه ارزشها شیوه ترکیبی برای عدالتطلبی و میهندوستی؛ و شبیهسازی اجتماعی برای آموزش حقطلبی و مسئولیتپذیری و نیز تعاون و همکاری کاربرد بیشتری دارد. |
کلیدواژه ها |
شبیه سازی، مطالعات اجتماعی، یادگیرنده محوری، مطالعه موردی |
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است |