تنظیم هیجانی و راهبردهای مدیریت تعارض در کلاس؛ مورد مطالعه معلمان مرد مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران
کد مقاله : 1320-CNF
نویسندگان
مهدی وفایی زاده *
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده کوتاه
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین توانایی تنظیم هیجان و راهبردهای مدیریت تعارض در کلاس درس توسط معلمان مرد مقطع ابتدایی منطقه پنج آموزش و پرورش تهران بود. این پژوهش با رویکردی کمی و با طرح تحقیق همبستگی انجام شد. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 152 معلم بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی معلمان (والنته و لورنچو، 2020) و پرسشنامه تعارض سازمانی (والنته و همکاران، 2017) بود. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که معلمانی که تمایل به داشتن توانایی تنظیم هیجان بیشتری دارند در موقعیت های تعارض کلاس از استراتژی‌های هم‌آمیزی (387/0=β، 001/0>p) مصالحه (367/0=β، 001/0>p) و اجتناب (215/0 = β؛ 001/0>p) بیشتر استفاده می کنند. معلمان مورد مطالعه کمتر استراتژی های بزرگواری (198/0 =β ؛ 001/0>p) و تسلط (310/0- = β ؛ 001/0>p) را برای تعارض کلاس درس استفاده می کنند.
کلیدواژه ها
تنظیم هیجان، مدیریت تعارض، معلمان مقطع ابتدایی
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است