شناخت تجارب زیسته آموزشی-یادگیری دانشجو -معلمی در تجربههای کارآموزی در درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1323-CNF |
نویسندگان |
زهرا حیدری *1، نیره السادات سعادتمند2 1آموزش و پرورش 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده کوتاه |
پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته اموزشی- یاد گیری در فرایند اموزش از روش کیفی و از نوع روایت پژوهی است. این پژوهش شامل انگیزهها در ورود به حرفه معلمی، تجارب زیسته دوران تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، باورها و چالشهای موجود در این حرفه و برنامههای پیشرو است. روش جمع آوری اطلاعات بر اساس تأمل در تجارب زیسته است. تحلیل دادهها کدگذاری با سه روش مفهومی، محوری و انتخابی انجام شد. یافتههای نهایی شامل کارکرد صمیمت، تفکر و مسئولیتپذیری است که در حوزه مقولههای شخصی قرار میگیرند. مقولههای آموزشی شامل برنامه آموزشی، درسی و خدمات رفاهی مناسب محیط آموزش میشود که در روند یاددهی یادگیری مشاهده میشود. نظر به یافتههای حاصل از پژوهش، پیشنهاداتی شامل یادگیری مادامالعمر معلمان از طریق شرکت در دورهها و کارگاههای مورد نیاز، تشکیل گروههای از معلمان جهت بررسی چالشهای اموزشی-درسی و معلمان جهت بهبود صمیمیت، تفکر، مسئولیت پذیری و ارتقا برنامههای اموزشی-درسی دانشگاه فرهنگیان جهت رشد شخصی- آموزشی دانشجو معلمان و جذب دانشجویان و اساتید با توانمندیهای عاطفی بیشتر در دانشگاه فرهنگیان ارئه میگردد. |
کلیدواژه ها |
شهروند مسئولیت پذیر و خردورز، صمیمیت |
وضعیت: مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است |