بررسی و واکاوی نقش دانش محتوایی- تربیتی‌ در راستای صلاحیت های حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1328-CNF
نویسندگان
محمد عظیمی1، مریم سادات عبادی *2، کمال نصرتی هشی1، زهرا خادمی آستانه3
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران.
2آموزش ‌و پرورش
3آموزگار،استاد حق التدریس دانشگاه فرهنگیان،ارشد مشاوره مدرسه،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران.
چکیده کوتاه
هدف از پژوهش حاضر بررسی و واکاوی نقش دانش محتوایی-تربیتی در راستای صلاحیت های حرفه ای معلمان بود. مقصود از مقاله سنتز پژوهی حاضر ، بدست آوردن یک نتیجه هماهنگ از مولفه ها و زیرمولفه های PCKو استخراج مولفه هایی است که بیشترمورد تحقیق قرار گرفته اند. روش تحقیق کیفی ، از نوع سنتز پژوهی میباشد. برای بررسی و گردآوری یافته ها از 3 مقاله ی داخلی و 38 مقاله ی خارجی و کتاب استفاده گردید و بعد از انجام کدگذاری باز و محوری و گزینشی ، مفاهیم ومقولات استخراج شدند. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد ، دانش محتوایی مطلوب درمعلمان، سبب موفقیت و عملکرد کارآمد وی در زمینه تدریس می شود. ازآنجا که PCKبه عنوان یکی از ارکان دانش معلمی درنظرگرفته میشود، می توان در این تحقیق نتیجه گرفت که معلمان با آموزش PCK تخصص و دانش و توانایی و مهارت به معنای واقعی را کسب می کنند و می‌توانند علم ، مهارت ها و تخصص خود را در فرایند آموزش استفاده کرده و بدین ترتیب زمینه خوبی را برای پیشرفت و ترقی تحصیلی هرچه بیشتر دانش آموزان فراهم ‌سازند.
کلیدواژه ها
دانش محتوایی _ تربیتی ، تربیت معلم ، صلاحیت های حرفه ای
وضعیت: مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است