1- ماهیت و ویژگی­های دانش پداگوژی محتوا(PCK) در دوره ابتدایی

 1-1- مفهوم و چیستی دانش پداگوژی محتوا برای معلمان دوره ابتدایی

 1-2- ویژگی های معلمان مجهز به دانش پداگوژی محتوا در دوره ابتدایی

 2- عناصر و مؤلفه های دانش پداگوژی محتوا(PCK) در معلمان دوره ابتدایی

 2-1- دانش درباره مبانی و بنیادهای تربیتی دانش­ آموزان در دوره ابتدایی

 2-2- دانش درباره برنامه­ های درسی دوره ابتدایی

  • دانش درباره اهداف و مقاصد آموزشی در برنامه های درسی دوره ابتدایی
  •  شناخت مشکلات موجود در محتوای برنامه های درسی دوره ابتدایی
  • روش­ها و فرایندهای لازم برای شناخت محتوای برنامه های درسی دوره ابتدایی
  • دانش درباره سازماندهی محتوای برنامه درسی(ارتباط عمودی و افقی محتوا) در دوره ابتدایی
  • دانش درباره انتخاب و کاربرد رسانه­ ها، مواد و منابع یادگیری در برنامه های درسی دوره ابتدایی
  • دانش درباره تدارک و سازمان دهی فعالیت­های یادگیری(تکالیف درسی) در برنامه های درسی دوره ابتدایی
  •  دانش درباره ارزشیابی از  نتایج یادگیری و آموخته های دانش آموزان در برنامه های درسی دوره ابتدایی

 2-3- دانش درباره تدریس موضوعات درسی در دوره ابتدایی

  • مفهوم ­شناسی تدریس(تدریس به مثابه علم، تدریس به مثابه هنر، تدریس به مثابه مهارت) در دوره ابتدایی
  • دانش درباره طراحی آموزشی، طراحی واحد یادگیری، و طرح درس برای ماده های درسی دوره ابتدایی
  • دانش درباره رویکردها و راهبردهای اثربخش برای تدریس موضوعات درسی مختلف در دوره ابتدایی
  • دانش درباره برنامه ریزی قبل از تدریس، حین تدریس و پس از تدریسِ معلمان در دوره ابتدایی
  • شناخت درباره نقش بازنمایی ها، مثال ها و استعاره ها در تسهیل یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی
  • دانش درباره ابعاد ارتباط در تدریس در دوره ابتدایی(ارتباط با دانش آموزان، ارتباط با همکاران، ارتباط با والدین، ارتباط با خود)
  • دانش درباره مدیریت کلاس درس در فرایند تدریس در دوره ابتدایی
  • دانش درباره شایستگی های اخلاقی تدریس در دوره ابتدایی
  • دانش درباره شایستگی های روان شناختی تدریس در دوره ابتدایی

  2-4- دانش درباره یادگیرندگان دوره ابتدایی

  • دانش درباره نیازهای یادگیری(دانش و مهارت‌های مورد نیاز) دانش‌آموزان برای یادگیری یک موضوع درسی خاص در دوره ابتدایی
  • آگاهی از ویژگی ها و زمینه­ دانش­آموزان دوره ابتدایی (نیازها، علایق، ظرفیت ها، ویژگی های شخصیتی، سبک های یادگیری، زمینه فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی، پیشینه تحصیلی و ...) در فرایند آموزش و یادگیری
  • شناخت درباره  مشکلات و موانع یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در ماده های درسی مختلف
  • شناخت درباره دانش­آموزان دارای نیازهای ویژه و راهبردهای تسهیل یادگیری آنها در دوره ابتدایی
  • شناخت درباره  باورهای نادرست و کج فهمی­های دانش­آموزان دوره ابتدایی در  یادگیری موضوعات درسی مختلف

  2-5-  دانش درباره محیط­ یادگیری در دوره ابتدایی

  • شناخت درباره  متغیرهای محیط فیزیکی(نور، صدا، رنگ، درجه حرارت،  کمیت وکیفیت امکانات و وسایل آموزشی، تراکم جمعیتی و ...) مدرسه و کلاس­ در دوره ابتدایی
  • آگاهی از فضا و جو روانی مدرسه و کلاس درس در دوره ابتدایی
  • شناخت محیط فرهنگی و اجتماعی مدرسه و کلاس درس در دوره ابتدایی
  • شناخت محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری در دوره ابتدایی

  3- توسعه دانش پداگوژی محتوا(PCK) در معلمان دوره ابتدایی

 3-1- توسعه دانش پداگوژی محتوا(PCK) از طریق تربیت معلم قبل از خدمت

  • نقش برنامه های درسی تربیت معلم دوره ابتدایی در توسعه دانش پداگوژی محتوا
  • نقش پروژه کارورزی تربیت معلم دوره ابتدایی در توسعه دانش پداگوژی محتوا
  • نقش استادان تربیت معلم دوره ابتدایی در توسعه دانش پداگوژی محتوا
  • نقش رویدادهای علمی تربیت معلم دوره ابتدایی(نشست ها، کارگاه ها، کنفرانس ها، کرسی ها و ...) در توسعه دانش پداگوژی محتوا

3-2-  توسعه دانش پداگوژی محتوا(PCK) در بدو خدمت نومعلمان دوره ابتدایی

  • نقش دانشگاه فرهنگیان در پشتیبانی و  بهسازی دانش پداگوژی محتوا در  نومعلمان دوره ابتدایی
  • نقش دوره های آموزشی کوتاه مدت آموزش و پرورش در بهسازی دانش پداگوژی محتوا در نومعلمان دوره ابتدایی
  • نقش یادگیری های مدرسه ای  در بهسازی دانش پداگوژی محتوا در نومعلمان دوره ابتدایی
  • نقش یادگیری های محیطی در بهسازی دانش پداگوژی محتوا در نومعلمان دوره ابتدایی

3-3-  توسعه دانش پداگوژی محتوا(PCK) در حین خدمت معلمان دوره ابتدایی

  • نقش دوره های آموزش ضمن خدمت در بهسازی دانش پداگوژی محتوا در معلمان دوره ابتدایی
  • نقش یادگیری­های مدرسه ای در بهسازی دانش پداگوژی محتوا در معلمان دوره ابتدایی
  • نقش یادگیری های محیطی در بهسازی دانش پداگوژی محتوا در معلمان دوره ابتدایی