دانش درباه محتوا (آنچه که  تدریس می شود) و دانش درباره پداگوژی(درک نحوه یادگیری فراگیران، شناخت مشکلات و اشتباهات رایج فراگیران در یادگیری موضوع خاص، دانش درباره راهبردها و ظرافت های تدریس، دانش درباره تعاملات و ارتباطات سازنده با فراگیران و نظایر آن) نقش بسیار مهمی در شکل­ گیری هویت حرفه ای معلمان ایفا می کند. هیچ کدام از این دو دانش، به تنهایی منجر به تدریس و یادگیری اثربخش نمی شوند. لیکن وقتی با یکدیگر ترکیب می شوند، کیفیت تدریس و یادگیری بهبود می یابد. بدین ترتیب، دانش پداگوژی محتوا(PCK) ترکیبی از دانش محتوا و دانش پداگوژی است و عبارت است از شناخت معلم درباره محتوا و شیوه ای از ارائه آن که یادگیری را برای دانش­ آموزان آسان­تر می­کند. در این راستا دانشگاه فرهنگیان با درک اهمیت موضوع، درصدد برگزاری اولین همایش ملی تحت عنوان «دانش پداگوژی محتوا(PCK) در آموزش ابتدایی» برآمده است. بدینوسیله از کلیه صاحبنظران، استادان، معلمان، دانشجومعلمان، پژوهشگران و دیگر علاقه مندان دعوت می شود با ارائه یافته‏ های پژوهشی و طرح دیدگاه ها و ایده ‏های مرتبط با موضوع همایش در این رویداد علمی ارزشمند، مشارکت نمایند. امید است این رخداد علمی فرصتی را برای بهسازی حرفه ای معلمان در آموزش و یادگیری فراهم کند تا بتوانند با اختیار رویه های سنجیده و فکورانه، موجد اثرات مبارک در نظام آموزش مدرسه ای باشند.

دکتر رحمت اله خسروی- دبیر علمی چهارمین همایش ملی دانش پداگوژی محتوا(PCK) در آموزش ابتدایی